Kodeks drogowy 2023 jest kontynuacją zmian rozpoczętych w 2022 roku. Są to zmiany przede wszystkim w taryfikatorze mandatów, ale również bardzo kontrowersyjny przepis mówiący o konfiskacie samochodów. Nowe przepisy wzbudzają wiele emocji, sprawdzamy więc jak jest naprawdę i prezentujemy, co dokładnie się zmienia.
Kodeks drogowy 2023. Jakie zmiany przynosi kierowcą?
Obecne zmiany są kolejnym krokiem z poprzedniej zmiany, która nastąpiła 17 września 2022 roku. W tym dniu właśnie pojawił się nowy taryfikator punktów karnych. Obecnie kierowca za jedno wykroczenie może otrzymać aż 15 punktów karnych.
Bardzo surowe kary czekają za przekraczanie dozwolonej prędkości o ponad 70km/h, za to wykroczenie grozi aż 2500 zł mandatu. Co należy podkreślić, obecnie nie ma możliwości redukcji punktów karnych w ośrodkach WORD.
Możliwości zmniejszenia punktów karnych
Od wyżej wymienionych zmian, które zostały wdrożone 17 września 2022 nie jest możliwe odbycie kursów reedukacyjnych. Jednakże został przedstawiony nowy plan przez Ministerstwo Infrastruktury, w Dzienniku Ustaw pojawił się zapis o możliwości przejścia kursu reedukacyjnego i zmniejszenia liczby punktów karnych.
Niestety na chwilę obecną nie wiadomo kiedy same kursy zostaną wdrożone, wiemy jednak z zapisów, że informacja ta zostanie ogłoszona 3 miesiące przed ich uruchomieniem.
Możliwa konfiskata auta oraz wyższe kary
Głównym celem wprowadzenia konfiskaty auta do przepisów jest minimalizacja liczby pijanych kierowców. Niestety w 2022 roku liczba pijanych kierowców na drogach była o 19 420 większa niż w 2021 roku. Dokładnie w 2022 roku pijanych było ponad 98 tyś.
W momencie, gdy po spożyciu alkoholu dojdzie do wypadku, w którym kierowca spowoduje ciężkie obrażenia lub doprowadzi do śmierci kara więzienia wzrosła z 12 lat do 16. Kierowcy, którzy notorycznie prowadzą po alkoholu będą odbywać karę w zakładzie karnym.
W jaki sposób może odbyć się konfiskata auta?
Do skonfiskowania auta policja ma prawo przede wszystkim, podczas gdy kierowca prowadzi pojazd mając 1,5 promila alkoholu w organizmie, nie ma żadnego znaczenia czy będzie to stłuczka, czy zwykła kontrola drogowa.
W sytuacji, gdy kierowca spowoduje wypadek po alkoholu to wystarczy pół promila, aby policja mogła skonfiskować auto. Ostatnia możliwość, w której może dojść do konfiskaty samochodu to recydywa, w tym przypadku osoba która wcześniej już prowadziła po alkoholu i ma w trakcie kontroli przynajmniej pól promila, może stracić samochód.
W przypadku, w którym samochód jest pożyczony to auto nie będzie podlegało konfiskacie, ta sama sytuacja w momencie gdy nietrzeźwy będzie wykonywał czynności służbowe lub zawodowe. Tanio jednak nie będzie, kierowca taki będzie musiał zapłacić 5000 zł na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej.
Kara za brak OC w roku 2023
Szykuje się bardzo duża podwyżka od 1 lipca 2023, kara za brak ubezpieczenia OC będzie ustalana na bazie minimalnego wynagrodzenia. Wysokość kary będzie zależna od czasu jazdy bez polisy oraz rodzaju polisy. Do 3 dni będzie to 1400 zł, od 4 do 14 dni 3490 zł, natomiast powyżej dwóch tygodni będzie to aż 6980 zł.
Dla samochodów ciężarowych, autobusów i ciągników grzywna będzie wynosiła wysokość trzech stawek minimalnych. Podobnie jak w poprzednim przypadku do 3 dni opóźnienia będzie to 2090 zł, od 4 do 14 dni 5240 zł, powyżej dwóch tygodni to aż 10470 zł.
Inne pojazdy, w tym także motocykle są objęte karą na bazie 1/3 minimalnego wynagrodzenia. Do 3 dni będzie to 230 zł, od 4 do 14 dni 580 zł a powyżej 14 dni to 1160 zł.